юли 242013
 

“Спортните програми на Renault Sport нямаше да имат голям смисъл, ако нашите серийни автомобили не се възползваха пряко от тях и ако нямаше реални предимства за клиентите ни.” – Тиери Ландро (Технически директор, Renault Sport Technologies)

__MG_1205В сравнение с предшественика си, Clio IV R.S. e следващото стъпало в еволюцията на спортните модели, предназначени за масовия потребител. Благодарение на него техниците от Renault Sport представят по елегантен начин високотехнологичните иновации, използвани във Формула 1, като ги вграждат в един доказано красив и балансиран модел като Clio IV. Резултатът е експлозивен – 1,6-литров турбо двигател, предлагащ 200 к.с. и максимален въртящ момент от 240 Нм при едва 1750 об/мин в комбинация с 6-степенна автоматична предавателна кутия с двоен съединител.

За отличителната гъвкавост на новото Clio R.S. 200 EDC може да се съди по това, че той запазва изумителния си старт, когато застане срещу хронометъра: спринтът 0-100 км/ч отнема само 6,7 секунди, изминава 1000 метра за само 27,1 секунди от старт от място и на състезателната писта може да достигне максимална скорост от 230 км/ч.

“Целта ни беше да максимизираме пълния потенциал на двигателя с директно впръскване на горивото, куплиран с трансмисия с двоен съединител. Обаче, извън чистите върхови динамични параметри, ние работихме усилено да гарантираме, че автомобилът ще е приятен за управление и ще предложи добра обратна връзка. Нeговите три режима (Normal, Sport и Race) съответстват с изискванията на всеки водач, включително най-спортно ориентираните. Това е нова технология за клиентите ни, достъпна, практична и ясно разпознаваема.”  – Ренауд Ханц (Лидер на екипа по развитие на двигателя, Renault Sport Technologies)

ШАСИ, РАЗРАБОТЕНО ОТ ЕКСПЕРТИТЕ НА RENAULT SPORT

__MG_1257Инженерите от Renault Sport се фокусираха върху представянето на шасито. Тяхната цел бе да подобрят комфорта, управлението, пътното поведение и спирането, очаквани от модел на Renault Sport.

“Искахме да дадем на новото Clio R.S. 200 EDC всичко, което водачът може да очаква от един горещ хечбек: минимално накланяне на купето, огромен потенциал в права линия и в завой, отзивчиво кормилно управление и високи нива на комфорт, отразяващи гъвкавостта на автомобила.”

Филип Мериме (Главен инженер в разработването на шасито, Renault Sport Technologies)

__MG_1413Предно окачване: запазена е псевдо-MacPherson конфигурацията с по-здрави елементи, които да усилят здравината в комплекта, включващ колелото, лагерите и амортисьора. По-голям амортисьор подобрява хидравличното представяне и предлага по-добър компромис по отношение на комфорта и накланяне на купето. По същия начин предните спирачки разчитат на доказаната технология със сериозни размери (320-милиметрови дискове като в Laguna V6).
Задно окачване: по-тънкият анти-рол бар е 10% по-здрав спрямо този в Clio III R.S…. и 60% повече спрямо този в новото Clio. Спирачните дискове са с размер 260 мм.

ХИДРАВЛИЧЕН КОНТРОЛ НА КОМПРЕСИЯТА

Без значение от условията, новото Clio R.S. 200 EDC смесва остро пътно поведение с необичайно висока степен на комфорт, който е рядкост в автомобил с подобни динамични възможности. Пряка роля за това играе хидравличният контрол на компресията.

suspensionПринципът се крепи на внедряването на втори амортисор в тялото на основния амортисьор. Това е решение, което дава забележителни резултати на прогресивност, комфорт и динамика. Но, докато идеята изглежда проста на хартия, техническата реалност въобще не е такава и изисква целия ноу-хау на Renault Sport Technologies. Новото Clio R.S. 200 EDC обхваща иновации, които Renault Sport разработи за около 15 години в рали надпреварите и сега те са готови за моделите в шоурума.

“Хидравличният контрол на компресията допълва традиционната работа на класическите, полиуретанови тампони. Тъй като абсорбиращите възможности са значително подобрени, той може да реагира по-късно спрямо движенията на колелото. По този начин окачването реагира по много по-линеен начин, което носи две основни ползи:
- препятствията и лошите пътни настилки се абсорбират много по-добре, без никакъв ефект на „отскачане“.
- гумите са обект на по-малко екстремни промени в натоварванията, което увеличава потенциала за сцепление отпред, и дава възможност за по-прогресивно управление при спортно шофиране.

Благодарение на хидравличния контрол на сцепление, новото Clio R.S. 200 EDC е без конкуренция в класа по отношение съчетанието на комфорт и шофьорско удовлетворение. Освен това, благодарение на гумите, разработени в сътрудничество с Goodyear®/Dunlop®, автомобилът поддържа висок стандарт на сцепление и прогресивно завиване на мокра настилка.” – Фабиен Бертомю (Шаси инженер, Renault Sport Technologies)

R.S. DIFF: ЕЛЕКТРОНЕН ДИФЕРЕНЦИАЛ ОТ RENAULT SPORT TECHNOLOGIES

diffПатентован от Renault Sport Technologies, електронният диференциал значително подобрява спринтьорските качества на новото Clio R.S. 200 EDC, както и сцеплението в завой. Също така той ограничава началото на недозавиване (тенденцията автомобилът да продължава движението си напред, когато влиза в остър завой). За да постигне това, системата постоянно отчита разликата в скоростта на въртене между (задвижващите) предните колела и сравнява информацията с разликата между двете задни колела. Последните винаги са видим барометър, тъй като задните колела са независими и всяко завива с иделната скорост на въртене спрямо другото.

Веднага след като се отчете прекалено голяма разлика в скоростта на въртене между предните колела, това означава, че едно ще загуби сцепление. Системата го засича и R.S. Diff упражнява микро спиране върху предното колело, което се очаква да загуби сцепление, но въртящият момент не се намалява. Имайки предвид това, тази система се намесва преди ESC тракшън контрола.

R.S. Diff притежава редица преимущества и не на последно място това, че шофьорът не се ядосва от внезапна загуба на въртящ момент. Системата е много прогресивна и е почти неуловима при сработването си.

ДВЕ ОПЦИИ ЗА ШАСИТО: SPORT ИЛИ CUP

ChassisПодобно на всички Renault Sport модели, новото Renault Clio R.S. EDC се предлага с избор от две шасита. Опционната Cup версия е специално разработена за още по-спортно поведение: тя е с 3 мм по-ниска, 15% по-здрава на усукване и се възползва от по-бърза кормилна колона.

R.S. DRIVE: СПОРТНА ДИНАМИКА

rs driveНатискането на бутона R.S. Drive модифицира електронния контрол на трансмисията (програмирането на смяната на предавките и времето за смяна на предавка) и двигателя (реакция спрямо позицията на педала). Променя се и начина, по който се намесват ESC и ASR тракшън контрола, както и усещането на серво усилвателя.Тази система е базирана на избор от три различни режима (Normal, Sport и Race), които модифицират динамичните характеристики на новото Clio R.S. 200 EDC като функция на шофьорските желания, нужди и използване. В резултат на това, новото Clio R.S. 200 EDC наистина е няколко автомобила, събрани в един.
ПЕРФЕКТНО ОПТИМИЗИРАНИ СТАРТОВЕ БЛАГОДАРЕНИЕ НА LAUNCH CONTROL

edcБлагодарение на Launch Control, който е безпрецедентен случай в сегмента на горещите хечбеци, новото Clio R.S. 200 EDC контролира изцяло стартирането от място, когато автомобилът се кара на писта. Електроника гарантира възможно най-бързото потегляне, по възможно най-безопасния начин. При активиране на тази функция, и чрез оптимизиране на всички свързани параметри, новото Clio R.S. 200 EDC е способно да стартира много по-ефективно отколкото дори най-талантливия пилот би успял.

Изключително лесен за използване

Системата Launch Control се задейства чрез натискане педала на спирачката с левия крак, докато едновременно с това дръпвате и двете „пера“ за смяна на предавките, които се намират зад волана. Активирането на системата се потвърждава със съобщение върху таблото (“Launch Control On”) и примигваща оранжева „амбиентна светлина“ (ако функцията е „разрешена“). Когато педалът на газта е натиснат до долу при неподвижен автомобил, двигателят се развърта до 2500 об/мин.

Sport режим: Когато освободите спирачката, системата оптимизира ускорението на новото R.S. 200 EDC, като превъртането на колелата се контролира от ASR тракшън контрола. Смяната на предавките също е оптимизирана.

Race режим: ASR тракшън контролът е изключен и смяната на предавките е изцяло механична (ръчна). Този „експертен“ режим е ефективен, когато има максимално сцепление, но също така е много по-взискателен по отношение контрола на автомобила.

С цел да се предпази механиката на автомобила, системата Launch Control постоянно се следи от електрониката в автомобила, която временно може да спре задействането му.

R.S. режими

Normal

Sport

Race

Двигател
Работа на свободен ход 750 об/мин. 1005 об/мин. 1005 об/мин.
Усещане за пеала на газта Комфортно Динамично Динамично
Усещане към педала Прогресивно Намалена „дупка“ Тамалена „дупка“
Engine pitch Увеличен Увеличен
R.S.: звуково предупреждание за смяна на предавка преди изключване на двигателя(в механичен EDCрежим) Не Да(механичен режим) Да (механичен режим)
‘Вътрешно осветление’ Не Променяща се цветна светлина Променяща се цветна светлина
Tрансмисия
Програмиране на смяната на предавките при активиран ‘Drive’ режим Еко / Комфорт Спорт: подходящи корекции (например предвижда смяна предавка надолу) Напълно механично
Време за смяна на предавки при активирани Drive или Manual режим Прогресивно Бързо Много бързо(под 150 милисекунди)
Launch Control Не Да Да
Шаси
Серво усилвател Меко усещане/ комфорт Твърдо Твърдо
ESC + ASR тракшън контрол Нормален / сигурност Спортен: поднасянето се допуска Изцяло изключен: не влияе

2 ЛИТРА ПО-НИСЪК РАЗХОД НА ГОРИВО

Новото Clio R.S. 200 EDC изразходва само 6,3 литра безоловен бензин на 100 км пробег, еквивалентни на CO2 емисии от само 144 г/100 км. Сравнен с атмосферния 2,0-литров двигател под капака на Clio III R.S., това означава спестяване от почти 25% (приблизително 2 л/100 км и 46 г/км).

ИЗНЕНАДВАЩО КОМФОРТЕН

Независимо дали говорим за седалки или окачване, новото Clio R.S. 200 EDC достига много по-високи нива на комфорт, отколкото може да очаквате от автомобил с толкова спортен темперамент.

ШИРОКООБХВАТНА ВЪРХОВА СПЕЦИФИКАЦИЯ

RENAULT CLIO IV R.S. 200 EDC (B98 RS) - PHASE 1Новото Clio R.S. е едновременно високодинамичен хечбек и топ модел в гамата на новото Clio. За тази цел той е оборудван с впечатляващо високо ниво стандартно обзавеждане, в това число регулируем във височина и дълбочина волан, отопляеми електрически огледала, сензорна сателитна навигация (R-Link или MediaNav), хендсфри, Radio Bluetooth®, USB порт, Bass Reflex аудио система, електронен круиз контрол с ограничител на скоростта, автоматични предни чистачки, климатик (автоматичен климатик като опция), боядисани в цвета на купето задни паркинг сензори или камера за движение на заден ход (последната е опция, свързана с R-Link) и образуващи равен под при сгъване задни седалки, делими в отношение 60/40.

R-LINK ЗА R.S. МONITOR 2.0

R.S. Monitor акцентира преимуществото си чрез въвеждането на нова версия 2.0. Сега, дори още по-атрактивен и технологично развит, той изпъква като най-изчерпателната на пазара система за телеметрия за сериен автомобил.

“Изключително широкия списък от функции на R.S. Monitor 2.0, включително регистрирането на данни, плюс съхранение и споделяне на данни с помощта на USB, открива безкрайни възможности. Оборудван с R-Link, няма нищо на пазара, което може да му съперничи. Обхватът на новата 2.0 версия и страстта, която бе вложена в проекта, са типични за уникалния подход на Renault Sport.”
Пиер Папин (R.S. Monitor архитект на електрониката, Renault Sport Technologies)
Всестранен и забавен
monitor3Настройващият се дисплея на R.S. Monitor 2.0 използва циферблати, хистограми и ясно видими графики, за да осигурява следната информация в реално време:
- Въртящ момент, мощност, температура на водата, температура на входящия въздух, налягане в турбото, отваряне на дроселовата клапа, спирачно налягане, ъгъл на волана, обороти, температура на маслото на трансмисията, температура на EDC съединителите и т.н.
- Динамични характеристики (времена за ускорение от място до 50 км/ч и 100 км/ч; старт от място до 400 и 1000 м; време за спиране от 100 до 0 км/ч).
monitor1- G Force диаграма: надлъжно и напречно ускорение с дисплей за максимално записаните стойности. Скриншотове могат да се записват на USB.
monitor2- Превъртане на колело (изобразявано като процент) на задвижващите колела.
- Криви на въртящия момент и мощността, и позиция на моментните стойности върху кривите.
- Графичен дисплей, показващ вътрешностите на EDC трансмисията:избрана предавка, предварително избрана предавка, температура на съединителя.
- Хронометър, активиран ръчно или автоматично чрез GPS система (конфигурация на пистата, записана от USB).
monitor4- Сервизиране: предлага изминатия километраж от гумите, амортисьорите, накладките и спирачните дискове от тяхното монтиране.
- Съвети за шофиране в текстова форма.
- Автомобилни настройки:
„Shift light“: настройване на тайминга за индикацията за смяна на предавка.
„Steering“: използвани сили в режими Normal или Sport.
monitor5Записвачка на данни: R.S. Monitor 2.0 може да записва всички параметри, изобразявани по време на шофиране на писта, и ги сравнява със съответните GPS координати. Това прави възможно използването им на персонален компютър. Позицията на автомобила може да се изобразява на карта (сателитен изглед), успоредно с динамичен дисплей на всички свързани параметри на движение. Всичко може да бъде записано: едночасово шофиране може да бъде записано на един 3-мегабайтов файл. Резултатите могат да се преглеждат с помощта на софтуеър, който ще бъде предложен на клиентите на по-късен етап.

Проектиран от Renault Sport Technologies, новото Renault Clio R.S. 200 EDC ще се произвежда в Диепе, Нормандия, Франция.

Новото Clio R.S. 200 EDC извежда привлекателността на спортното шофиране на ново ниво. Автомобилът се възползва от най-новите виждания на Renault по отношение на комфорт и функционалност, докато Renault Sport Technologies вкарва опита си, изкован в моторния спорт. Резултатът от тази уникална комбинация от лесно и приятно шофиране в ежедневието, като с натискането на един бутон новото Renault Clio R.S. 200 EDC може да се превърне в истински спортен автомобил с изключителни способности.

Официална страница: http://www.renault.bg/cars/ClioIVRS/overview.html