ное 092012
 

Георги Иванов, моторспорт коментатор и главен редактор на сп. Evo

Сезон 2012 донесе още един голям успех на Renault в IRC – марката спечели безапелационно първото място в при конструкторите в автомобилите с един двигателен мост (2WD). А най-радостното за нас е, че в този успех има и българско участие – благодарение на Тодор Славов и Добромир Филипов.
В крайното класиране в 2WD Renault спечели първото място с 338 точки, което е почти два пъти повече от точките на втория в подреждането и пред всички автомобилни производители, които имат заводски тимове в IRC.
Най-голям принос за успеха, естествено има Робер Консани, който комбинира участия с Renault Clio R3 и Megane RS през 2012 в IRC, но няколко други пилоти също спомогнаха за този успех. Победата на Тодор Славов и Добромир Филипов в 2WD в рали „Сливен” също донесе ценни 25 точки за първото място в крайното класиране. У нас Консани стартира с Megane RS и завърши четвърти в 2WD, което донесе още 12 точки за Renault.
Успехът на Славов е по-ценен и заради факта, че за него това беше първо състезание след една година отсъствие от отсечките, а Тодор стартира у нас с взет под наем от Чехия двигател за неговия Clio R3.
На Азорските острови нито един от участниците в 2WD в IRC не взе точки и на практика битката започна на Канарските острови. Там Консани записа първата си победа сред пилотите, заявени за IRC – 25 точки за него и за Renault, като Робер триумфира и в Production Cup, побеждавайки Марко Темпестини.
След това последва поредица от успехи, като всъщност състезанията, в които съперниците на Renault успяха да вземат повече точки се броят на пръстите на едната ръка – в Белгия, Украйна и Кипър, където Консани отпадна заради технически проблем.
Формулата за един екипаж, който участва с пълна програма – Консани/Клингер, „подпомаган” от различни местни асове – от Франсоа Делкур до Тодор Славов се оказа подходяща за кампанията, донесла титлата на Renault при конструкторите, участващи при автомобилите с един двигателен мост.
С обединяването на IRC и европейския рали шампионат за сезон 2013 конкуренцията във всички категории ще стане още по-оспорвана – както в Production Cup, така и в 2WD. Но това не означава, че шансът на пилотите, каращи Renault ще намалее, напротив предстоят още по-интересни битки по отсечките.
Освен това, Консани и Славов донесоха още успехи на Renault през 2012 – двамата спечелиха по веднъж трофея „Колин Макрей” – Робер в Украйна, а Славов – за пилотирането си у нас. Единственият пилот, който успя да вземе този трофей два пъти в рамките на сезона е шампионът Андреас Микелсен, който стана първият в историята на IRC, спечелил две поредни титли.